17 november 2010

Artikel: Sadling

När jag ska rida med sadel lägger jag oftast på den i stallet eftersom det är enklast, men jag sitter inte upp förrän efter att hästen blivit varm. Varför? Det tänkte jag ta upp nu!

Hästen är ett flyktdjur med instinkter som får den att reagera impulsivt stundtals, och detta kan ställa till problem för oss människor när vi ska rida på den. Vi kanske får problem med att hästen bockar, inte går att kontrollera eller kanske att den inte ens går framåt?

Det är många som sadlar, tar in hästen på ridbanan och sitter upp. Därefter får de kämpa större delen av passet, för att få uppleva några minuters lyckad träning innan det är dags att avsluta. En av orsakerna till detta kan vara hur vi förbereder och sitter upp.

Som jag skrev börjar jag alltid med att värma upp hästen innan jag sitter upp, och detta beror både på hästens psykiska som fysiska hälsa. Om vi sadlar i stallet när hästen är kall, drar åt gjorden för att sedan sitta upp och rida kommer sadeln inte att ligga lika bra efter en stund, då blodcirkulationen kommit igång. Hästens muskler sväller då och hela hästen blir "större", och en sadel som lagts på innan musklerna svällt kommer att klämma obehagligt.


Det bästa vore alltså att först låta hästen röra på sig så att blodcirkulationen kommer igång, och först därefter sadla. Det kan ju dock vara svårt att bära med sig sadeln till ridbanan, och då kan man göra som jag genom att sadla i stallet men inte spänna gjorden helt, och då och då under uppvärmningen lossa gjorden och rätta till sadeln.

Uppvärmningen från marken har också sina fördelar för att hästen ska vilja samarbeta med oss. Om vi "bondar" från marken först, låter hästen börja använda sin vänstra hjärnhalva och bralla av sig något, kommer ridningen bli mycket trevligare för oss båda.

6 kommentarer:

Anonym sa...

jätteintressant :) det kan nog vara mitt problem med min häst :)
Men om man ska rida ut med någon, då kanske man inte alltid göra så? något tips då? :)

Emma sa...

Detta visste jag absolut inte om, ska tänka på detta nästa gång jag rider.

Anonym sa...

intressant!

Anonym sa...

o så finns det ridlärare som säger åt folk att man ska spänna sadelgjorden ännu mer efter ett tags ridning. själv rider jag inte med superspänd sadelgjord eftersom jag upplever att hästen känner sig obekväm med en för hårt sadelgjord. plus att min sadel ligger så otroligen bra att jag egentligen inte skulle behöva sadelgjord överhuvudtaget ;)

Anonym sa...

riktigt bra och enkla tips!
ska absolut börja med detta!

det är ju bra för hästen att känna sadeln också :) också bra för att förebygga skador, då hästen redan innan man sitter upp kan visa om sadeln ligger obekvämt eller liknande. självklart blir det ju värre vid tryck. Men du förstår nog vad jag menar :D

tack för en oroligt bra, inspirerande och fin blogg! bra jobbat :)

Anonym sa...

tror du sadeln klämmer på samma sätt om man har en bomlös? :) / Malin